1. 6. 2010

Morava na raftu

Náhodou jsem se potkal s Luckou a došla nějak řeč na to, že se chystá v neděli na raft. Neodolal jsem a hned jsem projevil zájem. Zatím jsem totiž jel jen spodní část od Mohelnice do Olomouce.

Horní část Moravy (od Hanušovic) bývá sjízdná většinou jen hodně brzo zjara, kdy je v řece dost vody. Letošní rok je ovšem na srážky výjimečný a tak se jelo až z Hanušovic dolů. Na výchozí bod naší cesty jsme dorazili skupinově vlakem z Mohelnice. Po cestě jsme se stihli trochu seznámit. Potom jsme se setkali s instruktory, kteří studovali tělocvik na UPOL (pro znalce „švihadláři“). Dostali jsme docela pěkné a velmi dobře podané proškolení. Kontrolní otázka: Jaký je rozdíl mezi veslem a pádlem?. Nedočkavě jsem pak hned odnesl loď k vodě a naskákali jsme do ní ve složení Zdenka, já (Cejvik), Petra a Pepa. Na konci pak instruktor jako kormidelník. Druhý čtyřčlenný raft vedla Lucka s Martinem.

Sotva jsme vypluli, tak po pár metrech začalo pršet. Jelikož ale proud vody byl silný, tak nebyl čas se věnovat jiným věcem než pádlování. Voda byla hodně silná a rychlá. Dva jezy se dali, na svou výšku, krásně proplout. V jednom místě ležel těsně nad hladinou strom, před kterým jsme naštěstí zastavili a nepotkal nás stejný osud, jako skupinu dvou dvojic před náma. Těm se převrácená loď zasekla pod vodou o větev a nešla vyprostit. Napadlo je že ji odřežou pilou, ale na rozuzlení jsme zůstat nemohli. Cesta díky vodě uběhla rychleji, než jsem čekal a instruktoři nás pochválili, že tak rychle ještě s nikým tu trasu nepropluli. Zeptali se jestli chce někdo ještě pokračovat, což jsem uvítal, ale z počátku to vypadalo že moje nadšení nikdo nesdílí. Nakonec se našlo ale ještě pár lidí a 7 statečných vyplulo v plné síle na další plavbu z Bludova do Postřelmova.

Díky tomu že náš raft byl více obsazen, tak se v meandrech, kterých přibylo, dal lépe ovládat a plout ještě o něco rychleji. Před zpátečním odjezdem vlaku jsme stihli tak ještě posedět na oběd v hospodě „Na špici“, vyždímat úplně mokré oblečení od deště a převléct se do suchého.

Celá plavba ještě měla ovšem ještě vědecký přínos. Zjistil jsem totiž, že za povodně může nižší export piva. Jak je to možné? Hanušovický pivovar čerpá nepřímo vodu z Moravy a když klesne spotřeba piva, klesne i spotřeba vody na jeho výrobu. Navrhuji tedy místo „suchých polderů“ investovat peníze raději do „pivních polderů“. Dostatečně vyvinutý pivní pupek (polder) pak může působit i jako samonosná náhrada za pytel s pískem.

Aktualizace 10.6.2010. Mé tvrzení potvrdili novinky.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat

K vkládání komentáře se můžete přihlásit bez registrace pomocí OpenID na Seznam.cz